Gå till:

Affärsutveckling i relationen

Branscher och företag som länge arbetat fokuserat med affärsutveckling och strategiskt inköp har naturligt fått värdefulla erfarenheter inom området.

Studiens syfte är att sammanställa och utvärdera lyckosamt utvecklingsarbete och fungerande affärsstrategier som stora, icke skogliga beställare använder sig av då de hanterar sina mindre underleverantörer. De fyra företag som studeras – IKEA, Skanska, Scania och Toyota – har alla explicit fokus på leverantörsutveckling och effektiva affärsrelationer och är dessutom erkänt framgångsrika i sitt arbete med desamma.

Svenskt skogsbruk har på kort tid transformerats från ett skogsbruk med många anställda till ett skogsbruk med många underleverantörer. Storskogsbolagens dominanta ställning i förhållande till de många mindre entreprenörerna medför att det fortfarande är de som dikterar marknadsvillkor och affärspraxis.

3 av de 4 företagen har genomlevt en situation lik den skogsbruket upplever; höga tillverkningskostnader, bristande flexibilitet resulterande i dyra förändringar och konflikt mellan parterna, låg lönsamhet för entreprenörerna och dåligt utnyttjande av medverkandes kompetens.

Nr 41-2007    Publicerad 2007-01-01 06:33
0 Kommentarer
Läs mer
Författare

Anna Furness-Lindén

Skogforsk
Kommentarer (0)
 Kommentera
Skicka in
Kommentarer granskas innan publicering
Tack för din kommentar!
Vi granskar och publicerar din kommentar så snart som möjligt.
Tyvärr lyckades vi inte spara din kommentar.