HCT NYHETER

Senaste nytt:

2016-06-03

Förlängning  av dispens

Alla fordon med dispenser på bruttovikt >64 ton är 1-åriga och gäller en dragbil/lastbil med en eller flera släpkombinationer. Dispensen är knuten till fordonet och dess ägare. Handläggning för förlängning inkl. remis till berörda kommuner är runt en månad, se därför till att skicka in ansökan om förlängning i god tid innan. Ansökan kostar 1350 kr och skickas till:

Lars Östman
Trafikverket

Box 186

871 24  Härnösand

Telefon: 0771-921 

Direkt: 010-123 61 78

lars.ostman@trafikverket.se

 

Förändring av dispens

Ansökan om utökad transportgeografi eller tillägg av släp görs direkt till trafikverket. Underlag som bifogas ansökan är kopia på tidigare dispens samt kartor som tydligt visar vilka tillkommande vägar som man ansöker för. Ansökan kostar 1350 kr och skickas till:

 

Lars Östman
Trafikverket

Box 186

871 24  Härnösand

Telefon: 0771-921 

Direkt: 010-123 61 78

lars.ostman@trafikverket.se

 

Vid ägarbyte av dragbil/lastbil där transporterna fortsätter inom samma geografi kan giltig dispens följa med till den nya ägaren. Om inget annat överenskommit följer tidigare rapporteringsskyldigheter, enligt projektplan, med vid övertagande av dispensen. För att säkerställa att ny fordonsägare kan nyttja dispensen ska beredningsgruppen och trafikverket informeras före försäljningen.

 

Fordon som byter ägare och geografi ska göra en ny ansökan till beredningsgruppen.

 

Kontakt i beredningsgruppen vid eventuell försäljning av fordon och nya ansökan är: Registrering av ny ägare kostar 1350 kr.

 

Fredrik Johansson

Skogforsk

Telefon 072-5062202

fredrik.johansson@skogforsk.se

2016-01-13

Se film på 104 tons timmerbil!

https://youtu.be/gBdvIvN8ybo

2016-01-05

Wibax har investerat i Sveriges första 74-tons tankbil för transport av biooljor

http://bioenergitidningen.se/newsmodule/view_inline_ad/id/706/src/@random4af3023e802c1

2015-12-15

Duo 2 rullar igen

http://www.akeritidning.se/svensk-akeritidning/nyheter/2015/12/15/duo-2-ekipaget-rullar-igen

2015-12-01

Trafikverket fick den 13 maj 2015 i uppdrag av regeringen att utreda och göra fördjupade
analyser av att tillåta tyngre fordon på det allmänna vägnätet. 

Läs Trafikverkets svar:

Fördjupade analyser av att tillåta tyngre fordon på det allmänna vägnätet

https://online4.ineko.se/trafikverket/Product/Detail/50162

 

Systemanalys av införande av HCT på väg

https://online4.ineko.se/trafikverket/Product/Detail/50163

Rapporter 2015

2015-11-23

Nytt fordon under aktiva bilar  ETTdemo 11   

2015-11-23 

1)Inom ETT-Projektet är 22 fordon  i drift (varav 5 väntar på 90-ton)

Totalt är det 43 HCT-fordon i drift, 37 fordon kör skogstransporter och biprodukter från skogsindustrin och 15 inom övriga transportslag.

2) Niklas Fogdestam slutar på Skogforsk och därmed som kontaktperson för HCT-demonstratorer. Kontakta istället Helena Kyster Hansen hkh@tetraplan.dk eller fredrik.johansson@skogforsk.se eller claes.lofroth@skogforsk.se

3) I avvaktan på Trafikverkets nya regeringsuppdrag i 74-tonsfrågan, se nedan, så tar vi inte emot fler intresseanmälningar på HCT-demonstratorer kortare än 25,25 m.

4) För längre demonstrationsfordon kontakta Helena, Fredrik eller Claes, se adresser ovan, för mer information.

5) Mer info om HCT i Sverige finns på hos CLOSER

6) Mer information om HCT finns hos Volvo

7) Ännu mer information om HCT finns i Finland

 

 

Två regeringsbeslut för längre och tyngre fordon

Regeringen har idag beslutat om en ändring i trafikförordningen av maxvikten på lastbilar till 64 tons bruttovikt. Därtill får Trafikverket i uppdrag att redovisa vilka möjligheter det finns att köra med längre och tyngre godståg på befintligt järnvägsnät.

Transportsystemet behöver kontinuerligt effektiviseras för att möta behoven från industri, företag och resenärer. Samtidigt måste utsläpp av koldioxid och andra miljöskadliga utsläpp minska. Därför har regeringen idag beslutat att höja viktgränsen för lastbilar från dagens 60 ton till 64 tons bruttovikt. Ändringen i trafikförordningen träder i kraft den 1 juni i år.


- Ett effektivt, hållbart och väl fungerande transportsystem är en viktig del i regeringens politik för att Sverige ska uppnå EU:s lägsta arbetslöshet år 2020 samtidigt som miljö-och klimatpåverkan ska minskas, säger Anna Johansson.


Försök har gjorts med tyngre och längre tåg som visade att det inte är något tekniskt hinder. Därför får nu Trafikverket i uppdrag att se över vilka möjligheter det finns att köra längre och tyngre tåg på hela järnvägsnätet. Trafikverkets uppdrag ska redovisas senast den 31 augusti 2015.

Grönt ljus för tyngre lass

Publicerad 2015-02-26 i ATL

I vår införs en mindre höjning av tyngden på lassen för lastbilar. Maxvikten höjs från 60 till 64 ton. Den omstridda kilometerskatten för tunga fordon blir det däremot inget av under den här mandatperioden.

Det säger infrastrukturminister Anna Johansson (S) i en intervju med ATL.

2015-02-12

Trafikverket/ Petter Åsman 

Forsknings- och demonstrationsprogrammet High Capacity Transport (HCT) syftar till att bygga den kunskap som behövs för att möjliggöra ett införande av fordon med högre kapacitet än de som används i Sverige idag. HCT är en del av arbetet med en fordonsflotta som är mindre beroende av fossila bränslen och bidrar till minskad energianvändning och minskade koldioxidutsläpp. HCT ökar också tillgängligheten och nyttiggör kapaciteten i det befintliga transportsystemet genom att de tidigare gjorda infrastrukturinvesteringarna används effektivt.

För detta behövs fordon som testar och verifierar tekniken och fordonens funktion i väg- och logistiksystemen. Idag körs knappt 40 fordon inom ramen för HCT-programmet. Dessa fordon har bidragit till kunskapsuppbyggnaden och varit viktiga inte minst för de regeringsuppdrag som Trafikverket och Transportstyrelsen lämnade till regeringen i augusti 2014. 

Trafikverket ser ett fortsatt behov av att köra fordonsdemonstratorer med olika typer av gods och fordon för att ge svar på frågeställningar inom forskningsprogrammet. Men vi vill vara tydliga med att en förutsättning för att få medverka och få en dispens är att fordonen ger oss ny kunskap och att de följs upp i enlighet med HCT-programmets krav och behov. Detta innebär bland annat uppföljning och redovisning av bränsleförbrukning, körsträckor, hastigheter, bruttovikter och axeltryck m.m. Allt för att skapa underlag för den fortsatta utvecklingen. Vid valet av nya fordonsdemonstrationer är det alltså HCT-programmets behov som styr.

2015-01-27 Beredningsgruppen träffades och gick igenom ett tjugotal ansökningar. Ingen blev godkänd men ingen blev underkänd heller. Alla behöver dock kompletteras för att kunna gå vidare. Vad som framförallt efterfrågas är en tydlighet kring vilka försök som kommer att göras, hur de ska följas upp och utvärderas och av vem? Dessutom behöver vi vi veta vem som ansvarar för att rapporterna kring försöken skrivs och skickas in? Alla som har skickat in ansökningar kommer nu att kontaktas och få hjälp med att komplettera ansökan. Hör av er om ni inte har blivit kontaktade inom någon vecka fr.o.m. nu. 

2014-12-09 Beredningsgruppens nästa möte är den 27 januari 2015. Då kommer vi att gå igenom de ansökningar vi har fått in och prioritera dem.

2014-11-14 Mer information om HCT finns på facebook-sidan En Trave Till  

2014-09-11 En film om energieffektiva och trafiksäkra transporter med HCT-fordon

2014-09-09 Nu är Transportstyrelsens och Trafikverkets rapporter ut på remiss till och med den 20 oktober. Informationen om remissen m.m. återfinns här

2014-09-09 Under tiden som myndigheternas rapporter är ute på remiss och Näringsdepartementet bearbetar remissvaren fortlöper HCT-programmet som vanligt. Det innebär att man kan fortsätta anmäla sitt intresse för demonstration av HCT-fordon. Ju tydligare koppling demonstrationen har till Trafikverkets respektive Transportstyrelsens önskemål i deras respektive rapporter desto större chans är det att en dispens (<25,25 m) respektive en föreskrift (>25,25 m) går igenom. Trafikverket låter meddela att det finns tillräckligt många 74-tons rundvirkesbilar i dagsläget varför ny sådana demonstrationer har låg prioritet.

Trafikverket och Transportstyrelsen har fått i uppdrag av regeringen att snabbutreda möjligheterna till högre totalvikter för lastbilstransporter. Se Regeringens beslut. Mottagningen av intresseanmälningar ligger för tillfället (2014-05-19) nere i avvaktan på resultaten från regeringsuppdraget. Vid frågor, kontakta Niklas Fogdestam tel:+46 (0)18 18 85 28

2014-07-02 "Scania premiäråker Sveriges längsta lastbil" LT 

2014-06-11 "Jula bygger ut Skara-lager för en kvarts miljard" Svensk Åkeritidning

2014-06-04 Seminarium "High Capacity Transports för varuägare" den 26:e augusti i Göteborg. Seminariet arrangeras av Northern LEAD (Chalmers och Göteborgs universitet) och är kostnadsfritt, föranmälan krävs.  

2014-04-25 "Framtidens flisbil är här" Dalarnas Tidningar 

2014-04-25 "74-tons flisbil invigd hos Dalafrakt" Svensk Åkeritidning

2014-04-10 "Effektivare godstransporter på väg" Pressmeddelande Näringsdepartementet.

2014-04-10 "Beslut om tyngre lastbilar av normallängd välkomnas" Skogsindustrierna.

2014-04-10 "Snart rullar de första flisbilarna på 74 ton" Svensk Åkeritidning.

2014-02-11 "Mer last sparar energi i skogs- och lantbruk" ATL. 

Godset nr 2 2014 "Vill utveckla framtidens lastbilar", "Tyngre och längre bra för samhället". Trafikverket. se sidan 14-16.

 

 

Varför HCT?